De Slanke Bourgondiër genomineerd voor Pluimvee Innovatieprijs Vlees

Vandaag is bekend geworden dat De Slanke Bourgondiër is genomineerd voor de Pluimvee Innovatieprijs Vlees. Op basis van de criteria innovatief, praktische toepasbaarheid en potentie voor de pluimveesector nomineerde de jury drie inzendingen. Naast De Slanke Bourgondiër werden de innovaties ‘Finse 3-hoek’ en ‘Strooisel regenerator’ genomineerd. Op 25 mei a.s. kiezen de deelnemers van het Pluimvee Symposium in Eersel de winnaar.


Meer informatie over de genomineerden:


Innovatie: Finse 3-hoek
Inzender: Jan Nelissen

De Finse 3-hoek is een samenwerking van de pluimveebedrijven Schotman Vleeskuikens, Kuijpers Kip en Pluimveebedrijf Janssen met coöperatie Vitelia. Door volledig transparant te zijn over de voersamenstelling en van elkaar te leren verbeteren ze de technische resultaten. Het idee werd opgepikt in Finland, omdat daar betere resultaten werden behaald. Een studiereis leverde nieuwe inzichten op zoals een laag energieniveau en het gebruik van andere grondstoffen. Terug in Nederland onderzochten ze eerste de huidige voeders. Het startvoer bleek redelijk goed, groeivoer elke ronde slecht en finishvoer redelijk. Door de transparante samenwerking met Vitelia werd er voer op maat gemaakt volgens het Finse model, maar aangepast naar de Nederlandse omstandigheden en ziektedruk. Dat resulteerde in bijvoorbeeld maximaal 15 procent tarwe in finishvoer en toevoeging van haver. De technische resultaten zijn nu goed en met name de voetzoolscore verbeterde. 


Innovatie: De Slanke Bourgondiër
Inzender: Coöperatieve BAV

De Slanke Bourgondiër is een afzetconcept van kalkoenvlees en is volgens de jury een voorbeeld voor anderen als het gaat om het opzetten van een vleesconcept. Het concept kwam voort uit een werkgroep ‘Kalkoen vaker doen’, die werd opgericht na het sluiten van de laatste kalkoenslachterij in Nederland. Op basis van anderhalf jaar onderzoek introduceerden ze het merk ‘De Slanke Bourgondiër’. De naam verwijst naar het feit dat kalkoenvlees uitstekend past binnen een gezonde én bourgondische levensstijl. In samenwerking met de slachterij werd een assortiment ontwikkeld. Ook werd een eigen huisstijl en website gerealiseerd. De Slanke Bourgondiër werd vorig jaar kleinschalig geïntroduceerd door de kalkoenhouders zelf, in de vorm van huisverkoop. De PR rondom de huisverkoop bracht de werkgroep in contact met Foodimpuls, een versgroothandel die slagerijen over heel Nederland beleverd. 


Innovatie: Strooisel regenerator
Inzender: Bram Godrie

Om de kwaliteit van het strooisel gedurende een ronde op peil te houden, ontwikkelde Rievo een Strooisel regenerator. De machine verkruimelt en mengt het strooiselpakket om de zuurstofvoorziening en daarmee de aerobe fermentatie te verbeteren. De machines kunnen worden ingezet in stallen met houtkrullen, pellets, zaagsel, rijstschillen, kokosvezels, gehakseld en ongehakseld stro. Het resultaat is een verbeterde opbrengst, minder problemen met voetzool laesies door kwalitatief goed en droog strooisel, het reduceren van borstblaren, verbeteren van de uniformiteit en aan het einde van de cyclus is het strooisel uitermate geschikt en klaar voor gebruik als meststof of voor verdere industriële verwerking.